Spletno stran prenavljamo. Vsa vsebina še ni na voljo na novi spletni strani vendar jo aktivno dodajamo. Hvala za razumevanje.

Za ogled kliknite na spodnji gumb.

Ogled nove strani...
slhrendeit

Kolarstvo in kovaštvo

V Pokrajinskem muzeju Koper so že v devetdesetih letih postavili rekonstrukcijo kovaško-kolarske delavnice, v kateri so uporabili celotno gradivo iz kovačnice Ivana Štuleta iz zaselka Krištije. Odkupili so jo leta 1987 in sestavlja tudi večino nove postavitve.

Odkupili so jo leta 1987 in sestavlja tudi večino nove postavitve. Tedanja kustosinja Zvona Ciglič je že postavila zasnovo za zbirko, zdaj dopolnjeno s predmeti, ki so jih leta 2015 odkupili od dedičev kovaškega mojstra Andreja Rojca (1915-1997). Kovačijo je sprva imel v Gračišču, leta 1945 pa je dejavnost preselil v Koper.

Ggre za obrtni dejavnosti, ki sta bili močno zastopani tudi na našem območju in sta v drugi polovici 20. stoletja pri nas povsem zamrli. Danes otroci poklica kovača in kolarja ne poznajo več. Kovača morda srečajo v kakšni ljudski pripovedki ali izštevanki, kolarja pa niti tam ne.

Umetelno izdelano koloUmetelno izdelano kolo

Kovačnice so tudi na obalno-kraškem področju predvsem dopolnjevale kmetijsko dejavnost. Na podeželju načeloma ni bilo profesionalnih kovačev, ki bi se lahko posvečali le obrti. Kovači, ki jih po definiciji ločujemo na orodne in podkovske, so najpogosteje počeli oboje, izdelovali tako najrazličnejša orodja in druge predmete kakor podkve za živino, v Istri bolj vole, v Brkinih tudi konje. Obrt je na podeželju prehajala iz roda v rod, v mestih pa so kovači lahko opravljali mojstrski izpit. Ker se je podkovska dejavnost dopolnjevala s kolarstvom, obrtjo, ki je skrbela za izdelavo lesenih delov za vozove in druga prevozna sredstva, so bile pogosto kovaške in kolarske delavnice povezane, lahko je šlo tudi za obrtnika, ki je obvladal oboje.

Vrhunec kolarskega mojstrstva so predstavljale zlasti kočije, od konca 19. stoletja pa tudi lesene karoserije in notranja oprema avtomobilov, pri čemer velja spomniti, da kolarji niso poznali mojstrskih izpitov, temveč so znanje nabirali pri mojstrih svoje obrti. Po drugi svetovni vojni je zaradi uvajanja tehnoloških izboljšav, sprva novih tipov vozov in traktorskih pripomočkov, kolarjem in kovačem začelo delo počasi usihati. Kasneje so vprežno živino nadomestili traktorji, vozove avtomobili in ... Danes poznamo zgolj še umetnostno kovaštvo.

Na razstavi predstavljajo obe dejavnosti, rekonstruirali so peč in na ogled postavili več predmetov, ki so nastajali v tovrstnih delavnicah. Za privlačen, sodoben in svež videz postavitve je poskrbela oblikovalka Irena Gubanc, ki bdi nad enovito oblikovalsko podobo razstav etnološke zbirke, vlogi gostiteljev pa sta tudi tokrat prevzela stara (ilustrirana) znanca, Bepo in Juča.

Stalna razstava kolarstva in kovaštva v muzejuStalna razstava kolarstva in kovaštva v muzeju

Vir: https://www.primorske.si/kultura/preden-so-vole-nadomestili-motorji

Read 465 times

Novo na portalu

cache/resized/ff40da65aaf45f55d00759b05d5ecabd.jpg
Cerkve in samostani
cache/resized/0da082dadf5d9d8900268a734cc367fd.jpg
Kulturne znamenitosti
cache/resized/8fbda58407092acf0f82c48bf0198024.jpg
Kulturne znamenitosti
cache/resized/297013aec5d82987697c70052b65a601.jpg
Cerkve in samostani
cache/resized/4e9e6715c6591325828bb31780e7f15d.jpg
Kulturne znamenitosti
cache/resized/1abcf96731c750629e18e125f8565cc4.jpg
Pisana zgodovina

Na strani je 145 gostov in ni članov .

Top