Spletno stran prenavljamo. Vsa vsebina še ni na voljo na novi spletni strani vendar jo aktivno dodajamo. Hvala za razumevanje.

Za ogled kliknite na spodnji gumb.

Ogled nove strani...
slhrendeit
Izbrani spomeniki in obeležja NOB Park herojev v Kopru

Izbrani spomeniki in obeležja NOB

 Spomeniki NOB so najbolj številčna in najbolj raznovrstna skupine javne plastike v slovenskem in istrskem prostoru iz časa po drugi svetovni vojni.

1. Črni Kal (ovinek proti Gabrovici), avtor arhitekt Edo Mihevc, 1966:

Spomenik na Crnem KaluSpomenik na Crnem Kalu
Tri abstraktne usločene figure ponujajo več možnih interpretaciji:kot premci bark ali kot trup ladje simbolizirajo (slovensko) morje; simbol skupnega boja treh narodov (Slovenci, Italijani, Hrvati), ki so skupaj osvobodili Istro; abstrakcija vojaške straže, ki varuje dostop do slovenskega morja (Kresal 2017).


2. Bertoki/Bertocchi, avtor kiparj/slikar Jože Pohlen, 1976:

Bertoki
Upodablja »odhod na bojišče«; v monolitni blok izklesana skupina dvojic figur, ki pripovedujejo o večplastni identiteti Istre: šavrinka, garibaldinec in partizan, saboter, delavce, solinarka, partizan; vmes figura z jugoslovansko zastavo simbolizira »Svobodo, ki vodi ljudstvo« (primerja z E. Delacroix, 1848). Oblikovno izjemno kvalitetno kiparsko delo inznačilno delo J. Pohlena (plastnice kot plastnice zemlje in torej njen simbol; zemlja kot univerzalna vrednota). Ob vstopu v spominski park dve značilni spominski plošči z verzi pesnika in politika Rada Bordona – ena plošča v slovenščini, druga v italijanščini, vsebina napisa govori o bratstvu (fratelllanza) med istrskima narodoma, ki sta skupaj izbojevala svobodo. Več v : Čebron Lipovec 2017.


3. Sv. Anton (nekoč Pridvor), avtor kipar/slikar Jože Pohlen, 1970:

Spomenik v sv  Antonu

Pokončni, trapezoidni monolit s perforacijo v sredini, simbolizira upora istrskega ljudstva (kot plameneče srce ali kot žareče sonce oz. plamen revolucije), na višini oči je izklesan relief s simboličnimi motivi predzgodovine in zgodovini upora v NOB: galjoti, kmeti pred Mudinimi vrati, šavrinke, fašistično mučenje- pretepanje; fašistično mučenje z ricinus oljem, odhod v borbo, končna zmaga, prihod socializma in delo v tovarni. Prostoren spominski park, ob »vhodu« dve napisni plošči z verzi v R. Bordona, v slovenščini, druga plošča z imeni padlih. Značilna postavitev pred zadružnim domom.

4. Marezige, avtorica ing.arh. Tea Badjura, 1958:

Spomenik v Marezigah
Značilna postavitev pred zadružnimi domom, hkrati na naravnem pomolu na vanganelsko dolino in Koprom. Zgleden primer arhitektonskega spomenika; igra abstraktne oblike horizontalne ploskve in vertikale stele (kamnite kvadra). Na njem verzi Franceta Bevka. Spomenik posvečen tako »prvemu upor proti fašizmu v Evropi« - marežganskemu uporu 15.5.1921 kot žrtvam nacifašizma in padlim v NOB.

5. Vanganel-Bonini, avtor kipar/slikar Jože Pohlena, 1987:

Vanganel
Monumentalen kiparski spomenik, dvodimezionalno zasnovan v treh nivojih: spodaj bojujoči se zgoraj, trpeči, otroci, Amorfna oblika – sorodni kot v Pohlenovih malih delih burjo – simboliziramočen veter, vihar nasilja, proti kateremu se borci borijo. Dopolnjen z verzi Cirila Zlobca. Značilna postavitev za pozno postavljene spomenike NOB - pred osnovno šolo, kot sredstvo prenosa kolektivnega/uradnega spomina mlajšim generacijam.


6. Šmarje, avtor kipar/slikar Jože Pohlena, 1969:

Šmarje

Značilna postavitev, hkrati centralna postavitev – med zadružnim domov in cerkvijo. Parkovno oblikovan prostor, obdan s cipresami. V središču naknadno poploščene ploščadi monoliten kip stoječega partizana, mirno zazrtega v daljavo (proti Trstu? Proti centralni Sloveniji?). Prvotna kiparjeva zamisel je temeljila na povsem abstraktni vertikalni obliki kamna kot dolmena,prazgodovinskega svetišča, a na željo naročnikov je bil kip predelan v bolj berljivo figuro. Za figuro je postavljeno monumentalno in glomazno korito za rože, delo arhitekta Ludvika Tomorija. Korito je obdano s ploščicami z izmeni padlih borcev.

7. Semedela, fašistična mučilnica, kiparski del – Jože Pohlen 1970.

Semedela
Pred vzponom na staro cesto na Markovec, v bližini semedelske cerkve, se nahaja ostanek stare kažete. Tu je bila od 1930 mučilnica, kjer so fašisti mučili antifašiste, tudi bazoviške žrtve. Spomenik obsega ostanek mučilnice in pa v škarpo vgrajeno bronasto glavo (delo J. Pohlena). Kiparsko delo sodi med najbolj ekspresivne med Pohlenovimi deli v bronu (Božeglav 1986). Glava visi iz zidu, brez vratu, obraz obvisel, lasje prilepljeni na čelo, zlepljeni s sragami krvi in potu – očitno vklenjenega, mučenega, umirajočega anonimnega junaka.

8. Izola, spominski park pred pokopališčem, Solidarnost/Solidarietà, avtor Oreste Dequel, kip iz 1953, postavljeno v zgodnjih 1990-ih: Kip je nastal še v času STO in ga lahko označimo kot vrhunec umetniške produkcije tega obdobja, avtor je Oreste Dequel (izvorno Koprčan, po 1956 emigriral v Italijo, zaslovel; sicer avtor poprsja Vergerija v Kopru). Podoba dveh junakov je nastala na natečaju za »Spomenik padlim«. Kljub izboru na natečaju, politične oblasti niso dovolile postavitve zaradi domnevne spornosti podobe (golota, podobnost s Titovim obličjem). Kip je bil postavljen šele po osamosvojitvi Slovenije. Po kiparju je izolski kantavor Mef naslovil pesem »Oreste Dequel«, katere besedilo sestavljajo priimki z grobov z izolskega pokopališča (ki je zaščiteno kot lokalni spomenik). Več v Čebron Lipovec & Hrobat Virloget 2017.


9. Izola, trg padlim za svobodo, Spomenik padlim za svobodo, neznani avtor, 1946:

Izola
Najbolj monumentalen med »ljudskimi arhitektonskimi« spomeniki, ki jasno kaže historicistične vzore, tudi v pravilni ureditvi parka. Značilna zamenjava simbola – rdeča zvezda na vrhu, petkotnik v tleh pod spomenikom. Posvečen Izolanom, padlim pod nacifašističnim nasiljem, umrlim v koncentracijskih taboriščih in španskim borcem. Napis, še v celoti v italijanščini, odraža nedorečenost in pluralnost Istre v času Julijske krajine oz. STO. Več v: Čebron Lipovec, Hrobat Virloget & Preložnik 2016.

10. Strunjan/Strugnano, neznani avtor, 1946:
Tipičen primer »ljudskega arhitektonskega« spomenika v obliki obeliska. Obeležuje spomin na padle Strunjančane v NOB, predvsem pa na dva malčka – Renata Brajka in Domenica Bartoleta – ubita med igro na prostem, ko so fašisti streljali z mimovozeče Parenzane, 19.3.1921! Izvorno je bil spomenik postavljen na samem mestu uboja teh otroka, danes je prestavljen za 50m zaradi urbanistične preureditve. Spomenik je pa specifičen tudi zaradi ikonografije: edinstvena je podoba dveh čepic – titovke in garibaldinske čepice, ki govorita o bratstvu/fratellanzi, torej skupnem boju dveh narodov v antifašističnem boju. Enako intrigantna je palmova veja pod njima – krščanski simbol za svetnike/mučenike. Več v: Čebron Lipovec, Hrobat Virloget & Preložnik 2016.

Vir:
Neža Čebron Lipovec, Spomeniki in obeležja NOB v sebvernoistrskem prostoru. Interkulturistra, Ekskurzija po spomenikih NOB, 07.05.2017

Read 541 times nedelja, 12 december 2021 11:58

Novo na portalu

cache/resized/2b0220451323c657bff424128f4c2e0b.jpg
Kulturne znamenitosti
cache/resized/ccaa06b732b04cfa1c3fbf42c26b2aa6.jpg
Kulturne znamenitosti
cache/resized/f9ddf6351f21430ea86e90da7faa6ef4.jpg
Zgodovinski kraji, gradovi in utrdbe
cache/resized/d88d9fe8b5e1a677c1a569cd33ab8984.jpg
Slovenska istra
cache/resized/ab03b41f423d0b604a07060646c54e6c.jpg
Slovenska istra
cache/resized/27c31facb3d18470141cf5e4bb92f316.jpg
Skozi zgodovino

Na strani je 352 gostov in ni članov .

Top