Akademski slikar in kipar je zapisal: »Moja umetnost je mediteranska, daleč od kontinentalne; rada pa bi bila samo hrastoveljska.« Najbolj znan kipar slovenske Istre, sin Hrastovelj, je leta 1949, po študiju v Firencah, odkril freske v vaški cerkvi. Po letu 1951, ko je v Ljubljani diplomiral, se je njegova umetnost razcvetela v neslutene širine slikarstva in kiparstva. Nad vasjo, na poti v Dol, stoji kamniti kip Šavrinke. Šavrinke so bile znane popotnice, ki so nosile na glavah kmečke pridelke v Trst in jih tam prodajale oziroma zamenjale za stvari, ki so jih rabile doma. Kip je Hrastovljam Jože Pohlen poklonil leta 1990.
V svoji oporoki je zapisal, da prepušča v skrb in upravljanje vso svojo umetniško dediščino hčerki, s priporočilom, da s pomočjo moža Sergia Gobba uredita zbirko in jo postavita v rojstnih Hrastovljah. Pohlen je želel biti pokopan v Hrastovljah, z ureditvijo galerije se uresničuje tudi njegova druga velika želja.
Občina Koper je Doris Pohlen Gobbo ponudila vso podporo pri odpiranju galerije, vendar je bil prostor velik problem. Edo Rihter, lastnik obnovljene, še nedokončane hiške v samem centru Hrastovelj je prostor ponudil za galerijo. Galerijska zbirka bo obsegala osebno zbirko prof. Mirana Hasla in njegove soproge prof. Marije Likon, ki obsega 5 prekrasnih skulptur in treh risb, ki jih je lastnik velikodušno doniral. Pri pospravljanju očetovega ateljeja je hči odkrila še pet dotlej neznanih kipov iz žgane gline. Dva je restavratorka Mira Ličen že brezplačno restavrirala in tako so svojci skupaj z zapuščenimi in poklonjenimi deli dobili zbirko, ki bo imela v Hrastovljah svoj (sicer majhen) prostor, kakor je veliki umetnik tudi želel.
Nedeljko Čeligo lastnik kamnoseškega podjetja je pomagal narediti tla v galeriji, občina Koper je financirala razsvetljavo. Donatorjem umetnin sta se pridružila še gospod Dušan Jakomin, Pohlenov dolgoletni prijatelj iz Škednja in gospa Olga Uršič iz Slovenske Bistrice.
Strokovno pomoč in svetovanje so nudile tudi Obalne galerije Piran
Pohlenova galerija se nahaja v bližini Snojeve galerije v Hrastovljah. Hčerki obeh umetnikov sta se dogovorili, da skupno ponudita obe galeriji na ogled. Tako je zaokrožena zgodba hrastoveljske cerkve, fresk, restavratorstva in Pohlenovega avtorskega dela.
Kipar Jože Pohlen je zrasel iz kamnite istrske zemlje in njegova mala plastika se je motivno vseskozi naslanjala na istrsko kulturo in njene ljudi. Najpogostejši predmet oblikovanja je bila ženska v podobi matere, ljubice, delavke in kmetice, do najbolj priljubljenega motiva Šavrinke. Predstavljala mu je pozitiven element, nagonsko življenjsko silo, prisotnost lepega, dobrega in večnega - bila je njegova emblematična podoba domačega sveta. Loteval pa se je tudi drugih motivov, predvsem živalskih. Njegovi biki in konji so nabiti z eksplozivno dinamiko in kljub majhnemu formatu delujejo izrazito monumentalno. Z izvirno izpovedno močjo je umetnik svojim plastikam, bodisi v glini bodisi v bronu, znal vtisniti značaj istrske pokrajine. Značilno plastenje, perforacije in spiralni zavoji se metaforično navezujejo na geološko strukturo istrskih tal in terasasto obdelane zemeljske površine. Ustvarjalcu male figuralne plastike so predstavljala svojevrsten izziv tudi javna spomeniška naročila. Pohlen se je v času specializacije pri profesorju Frančišku Smerduju že soočil z velikimi dimenzijami (skupaj s Koprčanom Orestom Dequelom sta pomagala kiparju Frančišku Smerduju modelirati kip pesnika Franceta Prešerna za mesto Kranj). Po prvih, vsebinsko in formalno manj zahtevnih portretnih nalogah je kasneje dobil priložnost, da svoje sposobnosti preizkusi tudi na kipih večjih formatov. Z izrazitim občutkom za material, istrski kamen, in s svojstveno vsebinsko problematiko je sledil samostojnim ustvarjalnim impulzom ter kot »oblikovalec svojega koščka Istre« prispeval pomemben delež k široki spomeniški produkciji povojnega časa na Slovenskem. Kljub temu, da je bil Pohlen predvsem kipar, je širšemu krogu ljubiteljev umetnosti znan predvsem po svojih risbah. Risanje s tušem na mokro podlago, laviranje, z značilno vihravo potezo in slikovitimi učinki mehkih prehodov je postalo stalnica umetnikovega snovanja. Njegove laviranke niso zgolj pripravljalne risbe, osnutki za kipe, temveč samostojne umetniške stvaritve, ki jih pogosto najdemo tudi v opremi knjig in pesniških zbirk. Jože Pohlen se uvršča med tiste izbrane slovenske likovne ustvarjalce, ki so z avtorsko prepoznavnim izraznim jezikom iskali sodobne pristope k reševanju skulpture v klasičnem razumevanju tega pojma. V več kot petih desetletjih je ustvaril obsežen opus, ki se vsebinsko tesno navezuje na tradicionalno izročilo mediteranskega prostora, v katerega je bil emotivno in bivanjsko vseskozi vpet. S samosvojo poetično govorico uspeva ta primorski umetnik v svojih delih plastično doživljanje primarnega sveta Istre in njenih kulturno-etnoloških posebnosti nadvse učinkovito prenesti tudi na gledalca. http://www.primorci.si/osebe/pohlen-jo%C5%BEe/915/
Kontaktne informacije:
TIC Hrastovlje
Hrastovlje 53
6275 Črni Kal
05 664 64 03
041 398 368
Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled.
Vir: http://stipux.buyitc.si/si/muzej/galerija-jozeta-pohlena